خندان سرا موزیک فیلم آهنگ عکس اس ام اس پیامک وام جدید آموزش کامپیوتر

خندان سرا موزیک فیلم آهنگ عکس اس ام اس پیامک وام جدید آموزش کامپیوتر

خندان سرا موزیک فیلم آهنگ عکس اس ام اس پیامک وام جدید آموزش کامپیوتر

خندان سرا موزیک فیلم آهنگ عکس اس ام اس پیامک وام جدید آموزش کامپیوتر

صلوات فرستادن


صلوات,ثواب صلوات فرستادن

واژه صلاۀ، جمع آن صلوات به معنی نماز خواندن و درود و تحیّت است. صلّی الله علیه، یعنی خداوند بر او درود فرستاد، در «معجم الوسیط» هم صلا به معنای دعا است.

در «تفسیر جوان» آمده است که: چنانچه صلوات به خدا نسبت داده شود، به معنی فرستادن رحمت است و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد؛ به معنی طلب رحمت است.۱

معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟ یعنی وقتی ما می‌گوییم: «الّلهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد»، از خداوند خواسته‌ایم که چه کاری بکند؟ مگر آنها در کمال مطلق نیستند؟

در قرآن کریم به مؤمنان دستور می‌دهد که به پیامبر(ص) درود و سلام بفرستند: «انّ الله و ملائکه یصلّون علی النّبی یا ایّها الّذین امنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص) درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید».۲

مقام پیامبر(ص) آن‌قدر والا است که خدای سبحان و تمام فرشتگان بر او درود و سلام می‌فرستند و بهتر است مؤمنان هم در این آهنگ کلّی هم‌نوا و هماهنگ شوند.

علاوه بر آن، صلوات خدا به معنی فرستادن رحمت است و این گسترش دادن مقام معنوی پیامبر(ص) و آل پیامبر(ع) است و صلوات فرشتگان و مؤمنان به معنی طلب رحمت و مغفرت است و این هم خواستاری مقام و عظمت معنوی آنها است.

طلب کردن رحمت برای بندگان
ناگفته نماند که فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر(ص) و آل پیامبر(ع) از طرف مؤمنان در حقیقت طلب کردن رحمت بر خودشان نیز است؛ زیرا در واقع پیامبر(ص) و ائمّه(ع) واسطه فیض الهی هستند. اگر بر آنها صلوات نفرستیم، در واقع خود را از رحمت الهی محروم کرده‌ایم.

درود بر پیامبر(ص) سبب پاکی اعمال و نیز قبولی آنها می‌شود، همچنین باعث اجابت دعاها، کفّاره گناهان، نورانی شدن در قیامت و راه پیدا کردن به بهشت می‌شود.


در زیارت جامعه کبیره آمده:
«و جعل صلواتنا علیکم و ما خصّنا به من ولایتکم، طیبا لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا ...؛


و قرار داد درودهای ما را بر شما و آنچه را مخصوص گردانید، به ما از دوستی و محبّت شما به خاطر پاک گردانیدن خلقت ما و پاکیزگی برای جان‌های ما و جهت پاکی روح ما و کفّاره گناهان ما».

شخصی از پیامبر(ص) پرسید: صلوات فرستادن امّت، ارسال تحفه‌ای است به نزد شما، آیا از جانب شما تحفه‌ای برای ایشان خواهد بود؟

آن حضرت فرمود: «امروز، صلوات امّت بر من، تحفه‌ای است از ایشان برای من و فردا، تحفه من برای ایشان، در بهشت خواهد بود.»

صلوات در آینه قرآن و کلام معصوم(ع)
در سوره احزاب، آیه ۵۶ خداوند می‌فرماید:
«خدا و فرشتگان او بر پیامبر اکرم(ص) درود می‌فرستند، شما هم ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او صلوات بفرستید و آن طور که باید، تسلیم شوید.»

خداوند در این آیه تأکید می‌کند که ابتدا من و ملائکه بر پیامبر(ص) صلوات می‌فرستیم و به پیروی از ما شما انسان‌ها بر ایشان و آلش سلام و درود بفرستید.

در حکمت ۱۶۳ «نهج ‌البلاغه» آمده است: «هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اکرم(ص) درود بفرست.

سپس حاجت خود را بخوان؛ زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت در خواست شده، یکی را بر آورده و دیگری را باز دارد.»

تمام دعاهای «صحیفه سجّادیه» نیز با صلوات آغاز یا پایان می‌یابد. در برخی از دعاها نیز در اواسط دعا، صلوات فرستاده شده است؛ زیرا ائمّه(ع) معتقدند صلوات، ذکر برآورده شدن حاجت است و در هر دعایی که صلوات فرستاده شود، اجابت آن از سوی خدا حتمی است.

امام سجّاد(ع) در دعای ۴۴ به کرّات صلوات را تکرار کرده و دعا برای حفظ توحید، رسیدن به منزلت بالا در نماز، شناخت حرمت خدا را از خداوند مسئلت می‌کنند.

در قسمتی از این دعا می‌فرمایند: «بار خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، به شمار درودهایی که بر هر کس نثار فرموده‌ای و چندین برابر آن به چندین برابر که هیچ کس جز تو شمار آن نداند که تو هر چه خواهی، کنی».

امام صادق(ع) نیز در باب اهمّیت صلوات می‌فرمایند:
«کسی که شهادت بدهد خدایی جز خدایی یگانه نیست و اگر شهادت دهد که حضرت محمّد(ص) رسول خداست، ده هزار حسنه برای او نوشته می‌شود.»۳

کیفیّت صلوات بر پیامبر اکرم(ص)
در مورد کیفیّت صلوات، روایات فراوانی است که درود و سلام بر پیامبر(ص) را همراه با آلش، مقبول می‌دانند.

این نوع کیفیّت صلوات از منابع شیعه و سنّی قابل اثبات است.

از حضرت علی(ع) نیز روایت است که ایشان فرمودند:
«اصحاب گفتند: ای رسول خدا! چگونه بر شما صلوات فرستیم که فرمود: «بگویید خداوندا! بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست،‌ همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم صلوات فرستادی، راستی که تو ستوده و والایی و بر محمّد و آل محمّد فزونی بخش، همان گونه که بر ابراهیم و آل ابراهیم فزونی دادی، به راستی که تو پسندیده و عظمایی.»۴

برکات و ثواب صلوات
در باب ثواب صلوات، روایات فراوانی است که تأکید می‌کند که صلوات ده هزار بار حسنه دارد، رحمت و برکت و لطف و کرامت خدا را به همراه دارد، معادل با پاداش و ثواب تسبیح و تکبیر خداست، ارتقای درجه به همراه دارد، معادل سبحان ‌الله و الحمد‌الله و لا اله الّا ‌الله و الله اکبر است.

صلوات برکات فراوانی را برای شخص به دنبال دارد. برکات صلوات را می‌توان به برکت‌های دنیوی و اخروی تقسیم کرد.

در دنیا صلوات باعث برآورده شدن حاجت، ازدیاد مال،‌ رفع فقر، بخشش گناهان، ادای قرض، خوشبو شدن، درمان فراموشی، رفع نفاق، نجات از سختی، تندرستی، خواب مقصود دیدن و درک امام قائم(ع) می‌باشد.

برای اثبات برخی از موارد ذکر شده، به کلام ائمّه(ع) استناد می‌کنیم.

حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «صلوات فرستادن، فقر را برطرف می‌کند.»

از دیگر برکات حائز اهمّیت صلوات، از بین رفتن گناهان است؛ چنان‌که امام رضا(ع) به نقل از رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «الصّلاه علی و علی اهل بیتی تذهب بالنّفاق؛ صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می‌برد.»

و امّا برکات اخروی صلوات را می‌توان به پنج مرحله تقسیم کرد: ۱. عالم برزخ، ۲. قیامت، ۳. پل صراط، ۴. جهنّم، ۵. بهشت.

قرآن کریم به مؤمنان دستور می‌دهد که به پیامبر(ص) درود بفرستید: «انّ الله و ملائکه یصلّون علی النّبی یا ایّها الّذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیما؛ خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می‌فرستند.

ای کسانی که ایمان آورده‌‌اید، بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید.»  

صلوات,ثواب صلوات فرستادن

 ۱. عالم برزخ
مداومت بر صلوات، عذاب قبر را در عالم برزخ دور می‌کند، ظلمت گناه را از بین می‌برد، عذاب را از همه اهل قبرستان دور می‌کند، ثواب صلوات سنگین‌تر از گناهان است، صلوات، فریادرس انسان در قبر است،‌ چهره او را در برزخ نورانی و جان کندن را راحت می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر کس بر من صلوات زیاد بفرستد، از تلخی مرگ و جان کندن ایمن گردد.»

۲. قیامت
از ائمّه(ع) آمده که هر کس در دنیا مداومت بر صلوات داشته باشد، خصوصاً در روز جمعه، صلوات، شفیع ایشان می‌شود.


در قیامت، همچنین صلوات بسیار، صلوات‌ فرستنده را در روز قیامت نزدیک‌‌ترین فرد به پیامبر(ص) قرار می‌دهد، خداوند از هر جهت بر فرد نور می‌تاباند، هفتاد حاجتش را در قیامت برآورده می‌کند و او را در زیر عرش الهی قرار می‌دهد، همچنین این صلوات‌ها موجب سنگینی اعمال در قیامت و افضل اعمال محسوب می‌شود و ذخیره‌ای خوب برای ایشان در قیامت به حساب می‌آید.

از پیغمبر(ص) نقل است که فرمودند: «سه کس در روز رستاخیز، آن روزی که سایه‌ای جز سایه خداوند نخواهد بود، در زیر عرش الهی خواهند بود». عرض شد: یا رسول الله آنها چه کسانی هستند؟

فرمود: «آن کس که اندازه‌ای از غم امّت من را برطرف سازد و کسی که سنّت مرا زنده نماید و آن کس که فراوان بر من صلوات فرستد».

۳. پل صراط
صلوات، راهنمای انسان در هنگام عبور از پل صراط است و نوری است که راه را بر او روشن می‌کند؛ چنان‌که
رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «بر من بسیار درود بفرستید؛ زیرا درود فرستادن بر من، برای صلوات فرستنده، نوری است در قبر و نوری است بالای صراط و نوری است در بهشت.»

۴. جهنّم
صلوات انسان را از گرمای جهنّم مصون می‌دارد و مانعی است برای او در ورود به آتش جهنّم.

رسول خدا(ص) فرمودند: «آن کس که بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد گردید و هر کس درود فرستادن بر من را فراموش کند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت.»

۵. بهشت
صلوات فرستندگان در بهشت، حورالعین نصیبشان می‌شود، دوست پیامبر(ص) در بهشت شده و هفتاد هزار قصر بهشتی دریافت می‌کنند، شراب سلسبیل می‌نوشند و در زمره خواصّ پیامبر(ص) وارد بهشت می‌کردند.

منبع:porsemani.ir / بیتوته

نماز حاجات

نماز حاجات

 

برای برآورده شدن حاجت و آرزو نمازهای زیادی توسط معصومین معرفی شده که در ادامه با برخی از روش های خواندن نماز حاجت آشنا میشوید.

"نماز حاجت" روز پنجشنبه از پیامبر اکرم (ص):

از پیامبر گرامی اسلام (ص) روایت است که هر کس این نماز را در روز پنجشنبه بخواند و در آخر نماز در حالی که به سجده رفته است حاجت خود را از خداوند بخواهد، حاجتش حتی اگر جابجا شدن کوهها یا نزول باران هم باشد برآورده خواهد شد.


در مقام و حکمت این نماز هر چقدر بگوییم کم گفته‌ایم و برای درک بهتر مقام این نماز در نزد خدواند متعال، به این روایت از پیامبر اکرم(ص) اکتفا می‌کنیم که فرموده‌اند: هر کس این نماز را بخواند و چیزی از خدا نخواهد، رواست که خداوند بر او غضب کند.


و اما نکاتی که باید در خواندن این نماز جهت دستیابی به اجر واقعی به آن توجه کرد:

1- این نماز را با حضور قلب واقعی بخوانید.


2- نحوه‌ی خواندن این نماز را در طول هفته تمرین کنید تا بتوانید بدون هیچگونه اشکالی آن را بخوانید.


3- برنامه روز پنجشنبه خود را طوری تنظیم کنید که استراحت کافی داشته باشید و به هنگام خواندن این نماز هیچگونه احساس خستگی و کسالت در شما نباشد تا بتوانید نماز را کامل و بدون هیچ اشتباهی بخوانید.


4- در تعداد سوره‌ها دقت کنید و از خواندن بیشتر یا کمتر سوره ها جهت احتیاط خودداری کنید.

 
نحوه خواندن نماز حاجت:
این نماز، از دو نماز 2 رکعتی، و اعمال بعد از نماز تشکیل شده است.
نیت نماز: نماز حاجت روز پنجشنبه قربةً الی الله.
بهتر است «بین دو نماز» و همچنین «بین نماز دوم و اعمال بعد از نماز» فاصله نیفتد و از سخن و عمل اضافی خودداری کنید.


نماز اول حاجت:
در رکعت اول بعد از نیت، یکبار سوره‌ی حمد را بخوانید و 11 مرتبه سوره‌ی توحید(قل هو الله احد) و سپس همانند نمازهای معمولی به رکوع و سجود بروید.

در رکعت دوم یکبار سوره‌ی حمد را بخوانید و 21 مرتبه سوره‌ی توحید و بعد از آن قنوت نمازهای معمولی را بخوانید و سپس به رکوع و سجود بروید و بعد از سجده دوم، تشهد و سلام بگویید و نماز اول را تمام کنید.

 

نماز دوم حاجت:
در رکعت اول بعد از نیت، یکبار سوره‌ی حمد را بخوانید و "31 مرتبه سوره‌ی توحید" و سپس همانند نماز قبل به رکوع و سجود بروید.

در رکعت دوم، یکبار سوره‌ی حمد را بخوانید و "41 مرتبه سوره‌ی توحید" را تلاوت کنید و سپس قنوت بخوانید و بعد از آن به رکوع و سجود بروید و بعد از سجده دوم، تشهد و سلام بخوانید و نماز را تمام کنید.

بعد از دو نماز:

بعد از سلام نماز دوم، اعمال زیر را به جا آورید:
در حالت نشسته" 51 مرتبه"سوره توحید را تلاوت کنید و بعد از آن " 51 صلوات" بفرستید و سپس به سجده رفته و در حالت سجده صد مرتبه"یا الله "بگویید و بعد از آن در همان حالت سجده، حاجت خود را خداوند متعال بخواهید.


سه چیز از خدا بخواهید:
شما در سجده آخر هر چه دوست دارید می‌توانید از خدا بخواهید اما بهتر آنست که حاجات خود را به ترتیب زیر از خداوند طلب کنید و اطمینان قلبی داشته باشید که حاجات شما برآورده خواهد شد:

اول: تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) از از خداوند طلب کنید(چرا که این نماز در بعدازظهر پنجشنبه خوانده می‌شود).
دوم: در حق دیگران و هر آنکه محتاج دعای شماست دعایی کنید(چرا که دعای افراد در حق یکدیگر زودتر مستجاب می‌شود).
سوم: هرآنچه برای خود می‌خواهید از خداوند طلب کنید ضمن اینکه یادتان باشد بهترین دعا؛ «عاقبت به خیر شدن» است.

نماز حاجت,نماز حاجات,طریقه خواندن نماز حاجت

نماز حاجت


نحوه خواندن نماز حاجت امام جواد:
نماز حاجت امام جواد (ع) یکی از نماز‌های توصیه شده در کتب دینی برای برآورده شدن حاجات به ویژه رفع حاجات دنیوی، دور کردن بلا و گرفتاری‌ها است.


نماز امام جواد (ع) دو رکعت است که در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه خوانده میشود. سید بن طاووس در جمال الاسبوع برای هریک از ائمه علیهم السلام نمازی با دعا ذکر نمودهاست. دعای بعد از پایان نماز جواد الائمه به شرح زیر میباشد:

اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِیَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِیَةِ
اى خداى آفریننده روحهایى که از جهان فانى رفته و بدنهاى کهنه پوسیده شده

أَسْأَلُکَ بِطَاعَةِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَةِ إِلَى أَجْسَادِهَا (أَحِبَّائِهَا)
درخواست مى‏ کنم به طاعت روحهایى که به امر تو به بدن باز مى ‏گردند

وَ بِطَاعَةِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَةِ بِعُرُوقِهَا وَ بِکَلِمَتِکَ النَّافِذَةِ بَیْنَهُمْ‏
و به طاعت بدنهایى که پس از تفرق با عروق و اعضاء همه ملتئم و مجموع مى‏گردند و به امر نافذ تو میان آنها

وَ أَخْذِکَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلاَئِقُ بَیْنَ یَدَیْکَ یَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِکَ‏
و به آن حقى که تو از همه باز خواهى گرفت در حالى که خلایق در پیشگاه حضور تو منتظر حکم تو

وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَکَ وَ یَخَافُونَ عِقَابَکَ‏
و امیدوار رحمت تو و ترسان از عقاب تواند

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
درود فرست بر محمد و آل محمد

وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی‏
و نور در چشم من و یقین و ایمان در قلب من

وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى لِسَانِی وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِی‏
و ذکر دائم خود را به شب و روز بر زبان من جارى کن و عمل صالح روزى من گردان

 

نماز حاجت,نماز حاجات,طریقه خواندن نماز حاجت

طریقه خواندن نماز حاجت


نماز حاجت امام رضا (ع):
یکی از امامانی که همه ما ایرانی‌ها به شوق دیدن حرمش غوغایی در دل داریم و به ایشان توسل می‌کنیم امام رضا (ع) هستند.

امام رضا (ع) فرمودند: هرگاه دچار امر دشواری شدی دو رکعت نماز بخوان.

در رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی
در رکعت دوم بعد از حمد سوره قدر

بعد از نماز قرآن را بر روی سر بگیر و بگو:
«أَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلى خَلْقِکَ، وَ بِحَقِّ کُلِّ ایَةٍ فیهِ، وَ بِحَقِّ کُلِّ مَنْ‏ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَ لا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّکَ مِنْکَ»

سپس ۱۰ مرتبه هر یک از ذکر ‌های زیر را بگو:
«یا سَیِّدی یا اَللَّهُ»
«بِحَقِّ مُحَمَّدٍ»
«بِحَقِّ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ فاطِمَةَ»
«بِحَقِّ الْحَسَنِ»
«بِحَقِّ الْحُسَیْنِ»
«بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ»
«بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ»
«بِحَقِّ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ»
«بِحَقِّ عَلِیّ ‏بْنِ مُوسى»
«بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ»
«بِحَقِّ حَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ»
«بِحَقِّ الْحُجَّةِ»

اگر چنین کنی پیش از آن که از جایت برخیزی خداوند حاجتت را برآورده می‌کند.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

خواندن نماز سیف القاطع

خواندن نماز سیف القاطع

 

نماز سیف القاطع برای مستجاب شدن حاجت میباشد و این نماز همان طور که از اسمش پیداست برای حاجت شبیه شمشیر تیز و برنده عمل می کند و بسیار مجرب است. در ادامه نحوه خواندن یکی دیگر از نماز حاجت های مجرب به اسم نماز سیف القاطع را برای شما گردآوری نموده ایم.

نماز سیف القاطع:

نماز سیف القاطع در شب جمعه و یا همان پنج شنبه شب خوانده می شود این نماز دو رکعت است و پس از نماز عشا در یک مکان خالی و تنها و به قصد حاجت خوانده می شود.


نماز سیف القاطع به ترتیب زیر خوانده می شود:
در رکعت نخست پس از سوره حمد، سوره انعام را از اول تا آخر بخوانید.

و مجدداً از اول سوره تا آیه ۹۳ را بخوانید و بعد به رکوع بروید.

در رکعت دوم پس از خواندن سوره حمد حمد، این بار از آیه ۹۴ تا پایان سوره انعام را بخوانید.

بعد از پایان نماز هزار دفعه صلوات فرستاده و حاجت خود را از خدا طلب کنید.

نکات مهم در مورد نماز سیف القاطع:
- نماز سیف القاطع برای کسانی که توانایی ایستادن طولانی مدت را ندارند میتوانند بصورت نشسته بخوانند.

- این نماز را می توان هم برای حاجت خود خواند و هم به نیابت از هر کسی خواند.

- درصورتی که سوره انعام را حفظ نیستید می توانید کتاب را باز نموده و از روی کتاب بخوانید

- پس از این که حاجت گرفتید ذکر شکر الله را به جا اوردید.


گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

نماز امام حسن عسکری (ع)

نماز امام حسن عسکری (ع)

 

نماز امام حسن عسکری (ع) که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است برای برآورده شدن حوائج است. گفته شده که بهتر است این نماز را در روز جمعه بخوانید. در ادامه این مقاله با روش خواندن نماز امام حسن عسکری (ع) آشنا میشوید.

نحوه خواندن نماز امام حسن عسکری (ع):
نماز امام حسن عسکری چهار رکعت است که در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» پانزده بار سوره «زلزال» و در رکعت دوّم بعد از «حمد» پانزده بار سوره «توحید» خوانده می‌ شود.

دعای بعد از نماز امام حسن عسکری (ع):
و چون از نماز فارغ شدید این دعا را بخوانید:

اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خدایا!
از تو می‌ خواهم


بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدَ،
به حق آنکه ستایش تنها از آن توست،

لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
شایسته پرستشی جز تو نیست،

الْبَدِیءُ قَبْلَ کُلِّ شَیْءٍ،
 تویی سرآغاز هر آنچه هست،

وَ أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ،
 و تویی زندهٔ به خود پایدار،

وَ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
و شایسته پرستشی جز تو نیست،

الَّذِی لا یُذِلُّکَ شَیْءٌ،
چیزی خوارت نسازد،

وَ أَنْتَ کُلَّ یَوْمٍ فِی شَأْنٍ،
 و تو هر روز در کاری هستی،

لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
شایسته پرستشی جز تو نیست،

خَالِقُ مَا یُرَى وَ مَا لا یُرَى،
 آفریننده هر آنچه به دیده آید و هر آنچه نادیده باشد،

الْعَالِمُ بِکُلِّ شَیْءٍ بِغَیْرِ تَعْلِیمٍ،
دانای به هر چیز بی آنکه آموخته باشی،

أَسْأَلُکَ بِآلائِکَ وَ نَعْمَائِکَ
از تو خواستارم به حق عطایا و نعمت‌هایت،

بِأَنَّکَ اللّهُ الرَّبُّ الْوَاحِدُ
ای آن که تویی خدا و پروردگار جهانیان،

لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
یکتایی که شایسته پرستشی جز او نیست

الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ،
بخشایشگر مهربان،

وَ أَسْأَلُکَ
و از تو می‌خواهم

بِأَنَّکَ أَنْتَ اللّهُ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
به آنکه تویی خدایی که شایسته پرستشی جز تو نیست،

الْوِتْرُ الْفَرْدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ،
یگانهٔ یکتای بی‌ همتای بی‌ نیازی

الَّذِی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ
که نه زاده است، و نه زاده شده،

وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ،
 و برای او همتایی نیست،

وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ اللّهُ
و از تو می خواهم به خدایی ات

لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
که شایسته پرستشی جز تو نیست

اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ،
ای مهرورز آگاه،

الْقَائِمُ عَلَى کُلِّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ،
ناظر بر همگان و آنچه فراهم آورده‌ اند،

الرَّقِیبُ الْحَفِیظُ،
ای آن که دیده‌ بان و نگاهداری،

وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ اللّهُ
و از تو درخواست می‌ کنم به خدایی‌ ات

الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْءٍ،
 که سرآغاز است پیش از آنکه چیزی باشد،

وَ الْآخِرُ بَعْدَ کُلِّ شَیْءٍ،
 و سرانجام است پس از هر آنچه هست،

وَ الْبَاطِنُ دُونَ کُلِّ شَیْءٍ،
 و ای ژرفای هر چه هست،

الضَّارُّ النَّافِعُ
و ای زیان رسان سودبخش،

الْحَکِیمُ الْعَلِیمُ،
و فرزانه دانا،

وَ أَسْأَلُکَ بِأَنَّکَ أَنْتَ
و از تو می‌ خواهم به خدایی‌ ات

اللّهُ لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ
 که در پرستش یگانه‌ای،

الْحَیُّ الْقَیُّومُ،
زنده و پاینده‌ ای،

الْبَاعِثُ الْوَارِثُ
ای برانگیزنده، میراث بر،

الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ،
و ای مهرورز، منّت گذار،

بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ،
ای پدیدآورنده آسمان‌ ها و زمین،

ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ،
صاحب شکوه و بزرگواری،

وَ ذُو الطَّوْلِ وَ ذُو الْعِزَّةِ وَ ذُو السُّلْطَانِ،
و ای بخشایشگر عزتمند و دارای سلطنت پایدار،

لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ
شایسته پرستشی جز تو نیست که

أَحَطْتَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْماً،
دانشت همه را فرا گرفته،

وَ أَحْصَیْتَ کُلَّ شَیْءٍ عَدَداً،
و شماره هر چه هست دانی،

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست.

زمان خواندن نماز امام حسن عسکری (ع):
این نماز در کتاب مفاتیح الجنان در ذیل اعمال روز جمعه به همراه نماز سایر ائمه علیهم السلام آمده است. البته شیخ عباس قمی قبل از آن در عمل بیستم از اعمال روز جمعه اشاره می کند که اکثر این نمازها اختصاص به روز جمعه ندارد و لکن خواندن آنها در روز جمعه افضل است و به هنگام نقل نمازها هر یک را که به روز جمعه اختصاص دارد متذکر می شود.

 

از این رو چون در مورد این نماز صحبتی از اختصاص داشتن آن به روز جمعه نمی کند معلوم می گردد که این نماز را در هریک از ایام هفته می توان انجام داد.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

نماز نافله

نماز نافله صبح قبل از نماز صبح خوانده می شود

 

نماز نافله را مثل دیگر نمازهای مستحبی میتوان هم نشسته و هم ایستاده خواند. ولی بهتر است نمازگزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کندِ

فضیلت نافله روزانه
نافله به کار مستحبی و کار نیکو، که بر انسان واجب نیست گفته می شود. همچنین به معنی نوه، غنیمت و عطاء هم آمده است و در تعبیر فقهاء؛  به نمازهای مستحبی در شرع مقدس دین اسلام نافله میگویند.


روایات فراوانی در خصوص اهمیت نافله از ائمه معصومعلیه السلام نقل شده است:
امام صادق (ع) فرمود: «إِیّاکُمْ وَ الْکَسَل. إِنَّ رَبّکُمْ رَحیمٌ یَشْکُرُ الْقَلیلَ. إِنَّ الرَجُلَ لَیُصَلّی رَکْعَتَینِ تَطَوُّعاً یُریدُ بِهِما وَجْهَ اللهِ فَیَدْخُلُهُ اللهُ بِهِما الْجَنَّةَ (بر شما باد دوری از تنبلی و کسلی! همانا آفریدگار شما مهربان است و چیز کم را سپاس و شکر می گوید. همانا مردی برای رضا و خشنودی خدا دو رکعت نماز مستحبّی به جا می آورد و خداوند بخاطر خواندن همان دو رکعت وی را داخل بهشت می کند.»)

امام سجاد علیه السلام فرمودند: «حق تعالی جبران خواهد فرمود نقصان نمازهایتان را به نمازهای نافله».


مهمترین اثر نافله در حدیثی به نام حدیث قرب نوافل چنین آمده است: راوی از امام صادقعلیه السلام و ایشان از پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و پیامبر( ص) از خداوند عزوجل چنین نقل می کند:
« بدرستی که بنده من با نافله و کارهای مستحبی قرب را می جوید تا اینکه او را دوست بدارم و وقتی که او را دوست داشتم گوش او می شوم که با آن می شنود و چشم او می شوم که با آن می بیند و زبان او
می گردم که با آن سخن می گوید....»


تعداد رکعات نماز نافله روزانه
نماز نافله صبح: دو رکعت است. نافله صبح قبل از نماز صبح خوانده می شود.


نماز نافله ظهر: هشت رکعت است. وقت نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و قبل از نماز واجب ظهر خوانده می شود.


نماز نافله عصر: هشت رکعت است. وقت نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است و قبل از نماز واجب عصر خوانده می شود.

 

نماز های نافله,وقت نماز نافله صبح,نماز نافله صبح

 نماز مستحبی و نافله را می شود درحال راه رفتن خواند


نحوه خواندن نمازهای نافله
نمازهای نافله مانند نماز صبح به صورت دو رکعتی خوانده میشوند همراه با تشهد و سلام. و میتوان آنرا هم به صورتنشسته و هم ایستاده خواند. ولی بهتر است نماز گزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کند. به عنوان مثال کسی که می خواهد نافله ظهر را که هشت رکعت است نشسته بخواند شانزده رکعت بخواند.

نماز نافله را مثل دیگر نمازهای مستحبی میتوان هم نشسته و هم ایستاده خواند. ولی بهتر است نمازگزار دو رکعت نافله نشسته را یک رکعت حساب کندِ مثلاً کسی که می خواهد نافله هشت رکعتی ظهر را نشسته به جا آورد، شانزده رکعت بخواند.


احکام نمازهای مستحبی
دورکعتی بودن
تمام نمازهای مستحبی به صورت دو رکعتی خوانده میشوند ، مگر نماز و تر در نافله شب، که یک رکعت است، و نماز اعرابی، که بصورت یک دو رکعتی و دو چهار رکعتی خوانده میشود. (یزدی، محمد کاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۶۲، م ۶.)


واجب نبودن سوره
در نمازهای مستحبی غیر از چند نماز، تلاوت کردن سوره واجب نیست.
یزدی، محمد کاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۶۲، م ۷

 

زیادی رکن
زیاد کردن رکن( مثل رکوع) از روی سهو نمازهای مستحبی را باطل نمی کند.
یزدی، محمد کاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۳۶۲، م ۷.

 

شک در رکعات
در نماز مستحب شک بین رکعت اول و دوم، نماز را باطل نمی کند و نمازگزار میتوان بنا بر هر کدام بگذارد.
موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل ، ص۱۶۰، م ۱۱۶۷.

 

عدم لزوم سجده سهو
انجام کم و زیاد کردن سهوی در نمازهای مستحبی سجده سهو ندارد.

نافله در حین راه رفتن
نماز مستحبی را می شود درحال راه رفتن و سواری خواند و درصورتی که انسان در این دو حال، نماز مستحبی بخواند لازم نیست رو به قبله باشد.
موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل ، ص۱۰۹م ۷۸۱.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته